CÚINNE NA nEALAÍON
Saothair Ealaíne ón Naitsíoch agus a nOidhreacht Thubaisteach
Mícheál Ó hAodha Mícheál Ó hAodha

Bhí Mícheál Ó hAodha ag faire ar údarás crua an stáit: ollmharú na sluaite agus ag coigistiú chuige féin saothar cinniúnach i saol duinear son na hoidhreachta coitinne.

Íomhá
Eva Justin, ar son Racial Hygiene, ag tomhas cloiginn
(le Das Bundesarchiv)
Íomhá
Cúplaí
(USHMM, Cartlann Stáit Scannán agus Grianghrafadóireachta na Bela-Rúise)
Íomhá
Mengele 1956
(le Gerald Astor ar Vicipéid)
Íomhá
Giofóga sa Ghearmáin 1935
(Das Bundesarchiv ar Vicipéid)
Íomhá
Seanseomra gáis & losclann in Auschwitz Birkenau, Krematorium IV
(le Diether ar Vicipéid)

ceist an chinedhíothaithe agus na coireanna cogaidh a leanann í sa nuacht arís. Ba i gcroílár na hEorpa a rinneadh an iarracht mhór seo - an tUileloscadh - ar chinedhíothú a dhéanamh. Uaireanta, déanaimid dearmad air sin.

macallaí ó sin an uafáis le cloisteáil i gcónaí. Tagann díospóireachtaí stairiúla ar ghnéithe éagsúla den Uileloscadh chun solais ó am go chéile. Sa atá inniu ann, baineann cuid mhór de na conspóidí sin le ceisteanna freagrachta agus leis an méid cabhrach a thug dreamanna nár cuireadh chun báis do dhaoine eile.

leis an ealaín a cruthaíodh sna campaí báis i na Naitsithe, ealaín a chruthaigh na cimí faoi éigeantas go minic. Mar a shamhlófá na díospóireachtaí seo bríomhar go maith sa Ghearmáin agus sna tíortha Oirthearacha sin a bhí san Aontas Sóivéadach tráth.

leis iad? Cén áit is ceart na hoibreacha ealaíne ón Naitsíoch a choinneáil an ceart iad a chaomhnú a thaispeáint go poiblí ar chor ar bith? Ar ndóigh, is ceist chonspóideach eile í an bunús a bhí le saothar ealaíne áirithe agus leo anois iadgo mór mór i gcás na míreanna sin a goideadh ó na Giúdaigh agus ó mhionlaigh eile agus atá i seilbh daoine eile anois.

Bhí tuiscint an-mhaith ag na Naitsithe ar chumhacht na healaíne agus ar an luach bolscaireachta a ghabhann léi. I measc na n-ealaíontóirí cáiliúla a cuireadh ag obair ar bhonn éigeantach bhí péintéirí mór le , Fernand Van Horen, Moshe Rynecki, Joseph Nassy agus Karl Stojka ina measc.

Saothar Dina Gottliebova

Tharraing cás ealaíontóra Mheiriceánaigh amháin Dina Gottliebova (Babbitt) – (bhí Gottliebova pósta ar chartúnaí mór le darbh ainm Art Babbit sula scaradar), tharraing an cás sin aird ar na ceisteanna casta seo fada ó shin nuair a d’iarr ar Iarsmalann Auschswitz cúpla pictiúr a tharraing nuair a bhí faoi ghlas ansin a thabhairt ar ais di. Dhiúltaigh an Iarsmalann di agus lean conspóid an cinneadh sin ar feadh i bhfad ina dhiaidh sin. Bhí scéal Dina Gottliebova eisceachtúil go maith. Ba dhéagóir naoi mbliana déag d’aois í nuair a gabhadh í féin agus a máthair ag na Naitsithe. Cosúil le go leor Giúdach eile cuireadh go campa Auschwitz-Birkenau an bheirt acu agus b’ansin a bhuail siad leis an duine sin ar tugadhaingeal an bháisairis é sin Josef Mengele.

Bhí Mengele i mbun a chuid turgnamh aisteach leighis ag an tráth sin, turgnaimh a bhí bunaithe ar mheascán de theoiricí áiféiseacha ciníocha a bhí coitianta i meascintleachtóiríáirithe ag an am. Bhí dul chun cinn na grianghrafadóireachta ag pointe an-luath faoi seo agus raibh teacht fós ar fhormhór na dteicnící nua-aimseartha atá in úsáid sa atá inniu anngo mór mór na teicnící sin a bhaineann leis an ngrianghrafadóireacht dhaite. Theastaigh portráidí de na Giofóga (na Roma) ó Mhengele agus raibh sásta go raibh an córas grianghrafadóireachta dubh agus bán sách maith thurgnaimh aisteacha. ( na turgnaimh urghráiniúla a rinne ar na Giúdaigh agus ar na Roma a ríomh anseois leor a go ndearna iad ar an ngin gan bhreith agus ar dhaoine beo.

D’fhéach na Naitsithe ar na Giofógaagus ar aicmíimeallachaeilemar chinítruaillitheazocialen, neacha fodhaonna nach raibh an bheatha dhaonnatuillteacu, is cuma iad a bheith fós sa bhroinn iad a bheith tagtha ar an saol. Chuige sin, chuir na Naitsithe tograí aisteacha ar bun chun na tréitheaitheantaseo a chlárú sa chaoi is go bhféadfadh siad fáil réidh leis na ciní sin faoi dheireadh.

Gilín Sneachta in Auschwitz-Birkenau

Tar éis do Mengele múrmhaisiú de Gilín Sneachta agus an Seachtar Abhac a rinne Dina Gottliebova ar bhalla an champa a fheiceáil, chuir Mengele iallach uirthi pictiúir eile a dhéanamh.

Léirigh an bhean óg a misneach ag an bpointe sin áfach, mar rinne socrú leis andochtúirdiabhalta sin. Dhéanfadh sise na portráidí de na Giofóga ngeallfadh Mengele nach gcuirfeadh Dina féin a máthair chun báis. Ghlac Mengele leis an socrú sin, creid é creid. Níl fágtha ón tréimhse sin anois ach seacht gcinn de na portráidí uiscedhatha a phéinteáil Gottliebova, iad ar fad lonnaithe in Iarsmalann Stáit Auschwitz-Birkenau. B’in croí na conspóide. Dúirt Gottliebova go mba léi bunchearta na bpictiúr sin i gcónaí agus go rabhadar ag teastáil ar ais uaithi.

Is liomsa na pictiúir sin gan cheist. Baineann siad go dlúth liom, m’anam iontu, agus murach na pictiúir sin bheinn beo, bheadh mo leanaí féin beo clann mo chlainne ach an oiread.”

Tháinig Iarsmalann an Stáit ar mhalairt tuairime maidir le ceist na húinéireachta, áfach. Dúirt na húdaráis go mba fianaise thar a bheith tábhachtach iad na pictiúir sin den togra cinedhíothaithe a chuir na Naitsithe i gcrích agus, bhri sin, gur gné riachtanach d’oidhreacht chultúrtha an domhain i gcoitinne iad. Dúirt siad gur cruthúnas doiciméadach thar a bheith tábhachtach atá sna pictiúir sincruthúnas den Uileloscadhceiltesin a rinneadh ar na mílte íospartach Roma, slad nach bhfuair aitheantas forleathan go fóill. (Fuair Dina Gottliebova bás sa bhliain 2009).

RSS FREAGRAÍ NA LÉITHEOIRÍ  

© Oideas Gael, 2010. Cosc ar chóipeáil. Ní gá go mbeadh na tuairimí a nochtar i mBeo! ar aon dul le tuairimí na bhfoilsitheoirí. Suíomh cóirithe ag MBM. Úsáidtear grafaicí de chuid Fam Fam Fam agus Wikimedia Commons ar an láithreán seo.