AGALLAMH BEO
Diarmuid de Faoite
Éamonn Ó Dónaill Éamonn Ó Dónaill Éamonn Ó Dónaill

aithne ag an saol mór ar Dhiarmuid de Faoite mar Jack i sobalchlár TG4, “Ros na Rún”. Mhínigh d’Éamonn Ó Dónaill cén chaoi a ndeachaigh leis an aisteoireacht agus labhair faoina shaol os comhair na gceamaraí.

Íomhá
Diarmuid de Faoite mar Phádraic Ó Conaire, An Coláiste Ollscoile, Baile Átha Cliath, 29 Eanáir 2002
Grianghraf le caoinchead Apollo Gallery
Íomhá
Grianghraf le caoinchead Apollo Gallery
Íomhá
Íomhá

Is minic le deich mbliana anuas a bhí i láthair ag dráma Gaeilge agus gan ach dornán beag daoine sa lucht éisteachta. Is minic fosta, ar an drochuair, a raibh an caighdeán aisteoireachta, scríbhneoireachta agus stiúrthóireachta go dona. Faoiseamh a bhíonn ann nuair a chuirtear dráma Gaeilge ar an stáitse ar féidir sult a bhaint as agus nach fulaingt a bhíonn i gceist dul chuige. Is féidir é sin a go cinnte faoin dráma aonair le Diarmuid de Faoite, “Pádraic Ó Conaire”.

Ar an 29 Eanáir tháinig beagnach dhá chéad duine go dtí Halla Astra sa Choláiste Ollscoile, Baile Átha Cliath le Diarmuid a fheiceáil i ról Chonaire. haon ionadh é sin mar go bhfuil ardmholadh faighte aige ó chriticeoirí le bliain go leith anuas. “Diarmuid de Faoite’s mesmerising one man showComic, tragic and wonderfully compassionate, Pádraic Ó Conaire should not be misseda dúirt The Irish Times ina thaobh, mar shampla, agus dúirt criticeoir Foinse gurtaispeántas fuinniúil, spleodrach, cumasach agus lán de shamhlaíochta bhí i gceist sa dráma.

aithne ag pobal na hÉireann ar Dhiarmuid mar Jack i sobalchlár TG4, “Ros na Rún”, ach braitheann gurbh fhearr i bhfad leis a bheith ar an stáitse a bheith os comhair na gceamaraí teilifíse.

Rinne roinnt aisteoireachta ar scoil ina cheantar dúchais, Inis, Contae an Chláir, ach dheachaigh léi i gceart go dtí go raibh san ollscoil.

Nuair a chuaigh go hOllscoil na Gaillimhe, chláraigh leis an gCumann Drámaíochta ach, ar ndóigh, clique a bhíonn ann agus raibh mise sa clique, bhrí sin níor chuala tada ar ais uathu go dtí deireadh an dara bliain. Ansin, thit duine éicint amach as dráma agus d’iarr siad ormsa an pháirt a thógáil. An chéad rud eile, bhí siad ag , ‘Hey, tusa go maith’. ag plé leis an drámaíocht ó shin.”

Tar éis céim a bhaint amach sa Luibheolaíocht, thosaigh Diarmuid ag caitheamh níos ama ag aisteoireacht leis na Fánaithe, compántas taistil drámaíochta a bhí lonnaithe i nGaillimh, seachas gairm a lorg ina réimse saineolais. Mic léinn a bhunaigh an compántas seo agus raibh ach bliain ar an saol nuair a thosaigh Diarmuid ag aisteoireacht leis ar dtús. Chaith roinnt blianta leis na Fánaithe ach ansin thosaigh an neamhchinnteacht a bhaineann le saol an aisteora ag déanamh tinnis .

Chuir an neamhchinnteacht isteach orm riamh. Agus fós, níl in ann déileáil leis. Is é an trua é. bhféadfainn déileáil leis sin, bheinn sona sásta mar dhuine, ach nílim!”

Chuaigh ar ais chun na hollscoile i 1991 agus thosaigh ag déanamh staidéir ar an mhuireolaíocht i gcomhar céime máistreachta. Bhí ag cur faoi i gCarna i gConamara agus ag obair i saotharlann ansin. raibh in ann cúl a thabhairt leis an drámaíocht, áfach, mar go raibh go smior ann.

raibh ach trí seachtainí sa cheantar go dtí go raibh ag déanamh drámaí le muintir na háite agus bhí ag taisteal isteach go Gaillimh trí oíche sa tseachtain le bheith ag aisteoireacht leis na Fánaithe.” bharr seo, níor bhac leis an chéim mháistreachta a chríochnú; d’éirigh as an chúrsa staidéir nuair a bhí dioplóma bainte amach aige.

Spiorad

Deir go mbraitheann uaidh na Fánaithe go mór. Sna blianta tosaigh, bhí spiorad iontach sa ghrúpa agus fuinneamh nach bhfaighfeá i ngrúpaí eile, dar leis. Bhí seo amhlaidh de bharr gur tháinig siad ó réimse leathan cúlraí agus nach raibh siad páirteach sanarty-farty scenei nGaillimh.

Bhíomar ar fad inár gcónaí lena chéile agus ag siftáil a chéile. Bhí chuile dhuine ar an airgead céanna agus ag obair as lámh a chéile.”

Deir Diarmuid gur fhoghlaim an t-uafás le linn a bheith ag obair leis na Fánaithe, mar go raibh siad i gcónaí sásta tabhairt faoi rudaí nua, fiú mura raibh an taithí an oiliúint chuí faighte acu roimh . “Is cuimhin liom, dúirt duine de na lads amháin le Trevor Ó Clochartaigh go raibh ag iarraidh seó puipéad a dhéanamh. Ar ndóighe, raibh aon phuipeadóirí sa ngrúpa. Dúirt Trevor, ‘Ah sure, Eo Teilifís ag déanamh rud éicint le puipéid faoi láthair. Gabhfaidh siar chucu’. Chuaigh siar agus chaith seachtain leo siúd, tháinig ar ais agus dúirt, ‘Right lads, chun múineadh daoibh cén chaoi le puipeadóireacht a dhéanamh.

D’fhág Diarmuid na Fánaithe i 1992, áfach, mar gur bhraith go raibh cúrsaí ag athrú sa chompántas. “Bhí rudaí ag dul beagainín in aimhréidh. Níor thaithnigh liom an chaoi a raibh rudaí ag dul ó thaobh na teanga de. Bhí daoine nua ag teacht isteach nach raibh mórán Gaeilge acu. Bhí cothromaíocht níos fearr ann roimhe sin. Bhí an dearcadh ag athrú agus thosaigh daoine ag dul a mbealach féin.”

Bhí comhlachtaí neamhspleácha teilifíse á mbunú ag an am seo, leithéidí Eo Teilifís ar an Spidéal, agus fuair Diarmuid roinnt oibre leo mar phuipeadóir. Bhíothas ag lorg láithreora do chlár Gaeilge ar RTÉ, “Ecu! Ecu!”, agus mhol beirt a bhí sna Fánaithe leis, agus a bhí bainteach leis an chlár, go dtabharfaí an post do Dhiarmuid. Bhí ina chónaí i dteach in Indreabhán i gConamara, áfach, nach raibh mórán áiseanna ann, go fiú guthán, agus thóg seachtain an scéala a chur chuige. Ghlac leis an phost.

Chaith roinnt blianta ag obair ar an chlár sin, arEureka!”, clár thráth na gceist, agus arThe Morbegs”, clár puipéad a bhí dírithe ar pháistí réamhscoile. I rith na tréimhse seo chomh maith chuaigh go hOileán Leodhais in Albain, áit a raibh páirteach sa tsobalsraithMachair”. Sa chlár seo, bhí ról Donoghue aige, caimiléir agus slíodóir as Éirinn a bhí i gcónaí ag iarraidh teacht i dtír ar dhaoine.

Bhí gach rud déanta in situ. Bhí rogha álainn locations acu. Bhí airgead i bhfad níos agus foireann níos i gceist mar atá leRos na Rún”. Bhí iontach deas aithne a chur ar mhuintir Leodhais agus eolas a chur ar Ghàidhlig an oileáin.”

Níor éirigh leis an oiread sin Gàidhlig a fhoghlaim ach raibh mórán deacrachtaí aige á chur féin in iúl ag tuiscint na ndaoine. “Tharla go minic go gcaithinn an oíche ar fad ag labhairt Gàidhlig, mar a cheap mise, agus chasadh duine éicint timpeall agus deireadh , ‘Féach air sin. Seo fear as Éirinn ag labhairt Ghaeilge na hÉireann liomsa agus mise ag labhairt Gàidhlig leisean agus muid in ann a chéile a thuiscint’!”

Ros na Rún

Tar éis a thréimhse in Albain, fuair Diarmuid deis eile a bheith ag obair arThe Morbegsach thosaigh ag éirí bréan den chlár.

Abair seo linn...

Cén leabhar atá á léamh agat faoi láthair?

No One is to Blame, leabhar síciteiripe le Bob Hoffman. Baineann leis an negative love syndrome.

Cén ceol is fearr leat?

ag éisteacht faoi láthair le píosa de chuid Bach, “Goldberg Variations”, á chasadh ag Glenn Gould, an pianadóir as Ceanada.

Cén scannán is fearr a chonaic riamh?

L’Haine (Fuath), faoi chíréibeacha i bPáras.

dtéann ar saoire?

Amach faoin tuath, go dtí na sléibhte.

Cad é an méid ama a chaith thar lear anuraidh?

Dhá uair.

Cén bhialann is fearr leat?

Mitchell’s Café i nGaillimh, an t-aon chaife saor atá fágtha sa chathair.

Cén duine is a bhfuil meas agat air/uirthi?

Mo mhac Jimmy.

Cén duine is a chuaigh i bhfeidhm ort agus níos óige?

Mo thuismitheoirí.

Cén rud is a chuireann isteach ort?

Cúrsaí Gaeilge! (gáire)

Cad iad na huaireanta a oibríonn gach seachtain?

Níl tuairim agam. Faoi láthair, 13-14 uair sa de bharr go bhfuilPádraic Ó Conairear an mbóthar. Fiche uair an chloig sa tseachtain leRos na Rún”, ansin seachtain saor.

Cad iad na rudaí a chuireann strus ort?

féin - ach ag foghlaim!

Bhí go deas ach an-leadránach tar éis deich gclár. Bhí an méid a bhí chun foghlaim as, bhí foghlamtha agat agus ina dhiaidh sin, raibh ann ach post.”

Nuair a thosaighRos na Rún”, thapaigh Diarmuid an deis le bheith páirteach ann. Fuair ról sa sobal mar Jack agus bhog go Gaillimh. Chaith dhá bhliain go leith leis an chlár ach, arís, theastaigh athrú uaidh, agus bhog ar ais go dtí a chontae dúchais, An Clár, agus chuir faoi le bean ansin. Bhí ina chónaí amuigh faoin tuath, in aice le hEastát Dromoland, Cora Chaitlín, agus théadh ar shiúlóid timpeall an eastáit gach mar a bheadh an tiarna na háite ann. Thosaigh ag breathnú níos géire ar an nádúr agus braitheann gur ag an am seo a thosaigh an réamhobair don drámaPádraic Ó Conaire”.

Breis is dhá bhliain ó shin a thosaigh Diarmuid ag obair i gceart ar an dráma. Theastaigh ó Robert Delargy, úinéir Pádraic’s Place, an tábhairne ar na duganna i nGaillimh inár tógadh Ó Conaire, go ndéanfaí breithlá an scríbhneora a cheiliúradh agus d’iarr ar Dhiarmuid rud éigin a chur le chéile. Roinnt sceitsí le puipéid a bhí ann ar dtús ach d’fhás isteach ina dhráma tar éis beathaisnéis Chonaire, leis an tSiúr Eibhlín Chionnaith, a léamh. Nuair a bhí an dráma críochnaithe aige, d’aimsigh stiúrthóir, Paul Brennan, agus chaith siad beirt roinnt seachtainí ag cur snasa air i seomra suí Dhiarmuda i gContae an Chláir.

Léiríodh an dráma ar dtús sa Taibhdhearc i nGaillimh i mBealtaine na bliana seo caite agus ba ina dhiaidh sin a thosaigh Diarmuid ag lorg urraíochta, rud a fuair ó Fhoras na Gaeilge agus Údarás na Gaeltachta. Bhí £5,000 chuid airgid féin caite aige ar an tionscadal ach bhí sásta dul sa tseans de bharr gur chreid go raibh an-fhiúntas ag baint leis. “ an-bhródúil as an seó,” a deir .

sásta leis an tacaíocht atá faighte aige ó mhuintir na Gaeilge go dtí seo go gcuireann díomá air go gcaitear leis uaireanta amhail is gur aisteoir amaitéarach é. Go minic, mar shampla, taistealaíonn píosa fada leis an dráma a léiriú agus bítear ag súil go mbeidh sásta glacadh le hairgead an dorais mar íocaíocht.

Ghoill eachtra a tharla in Inis Meáin an samhradh seo caite air, chomh maith. “Dhiúltaigh na daoine a bhí ag teacht isteach níos £3 a íoc ag an doras ar dhaoine fásta agus £1.50 ar pháistí scoile. Agus dúirt siad, ‘Sin a d’íoc muid riamh’. Ach taispeánann sin drochmheas. Caithfidh daoine tuiscint go bhfuil difríocht idir an amharclann phroifisiúnta agus an amharclann amaitéarach.

Measann gur theip ar Amharclann de hÍde, an eagraíocht a bunaíodh sna nóchaidí le drámaíocht na Gaeilge a fhorbairt, de bharr go raibh an cur chuige mícheart acu. “An fhadhb, dar liomsa, a bhí ann le hAmharclann de hÍde gur tháinig duine éicint suas leis an smaoineamh seoLet there be drámaíocht trí Ghaeilge’. oibríonn mar sin. Tagann drámaíocht amach as daoine. an síol ann, fheiceann é ag fás agus más síol maith atá ann, tabhair tacaíocht .”

Ar ais leRos na Rún

Diarmuid sásta a admháil go ndeachaigh ar ais goRos na Rún Lúnasa seo caite de bharr gur rugadh mac leis bliain ó shin agus go gcaithfidh ioncam seasta a bheith aige anois. Deir go n-éiríonn beagnach gach aisteoir bréan de bheith sa ról céanna bliain i ndiaidh bliana agus nach eisceacht ar bith é féin. Deir nach spreagann a chuid oibre leis an chlár an oiread sin é, nach ionann é agus a chomhghleacaí Macdara Ó Fátharta, mar shampla, “a bhaineann sult as gach radharc”.

Production line atá ann. Caithfidh soláthar cláracha a bheith ann ag deireadh chuile sheachtain. An méid sin ráite, is meán ann féin agus modus operandi ann féin é agus ba cheart glacadh leis sin. Aisteoireacht sciobtha atá ann. a fhios agat nach bhfuil siad chomh cúramach sin faoi seo, siúd agus eile, ach féidir leo a bheith, níl an t-am ann.”

Deir go mothaíonn na haisteoirí atá páirteach inRos na Rúneaspa smachta agus go mbíonn leisce orthu take eile a iarraidh de bharr go mbíonn brú ama chomh mór sin i gceist.

sásta a amach go neamhbhalbh go bhfuil cuid de na haisteoirí sa chlár nach bhfuil bua na haisteoireachta acu.

aisteoirí iad sa chiall chlasaiceach. Féar plé siad ann ach bíonn beagainín deacair orthu. chasann uirlis cheoil agus muna bhfuil go maith á casadh, ag cur brú ort féin, ar bhealach. Tiocfaidh stiúrthóir isteach ansin agus cuirfidh comhairle ar na haisteoirí, ach droch-chomhairle a bhíonn ann go minic.”

Deir go mbíonn go leor Béarla á labhairt ag cuid de na rannóga atá ag obair ar Ros na Rún agus uaireanta gur muintir na Gaeltachta is measa ó thaobh na teanga de. Measann nach bhfuil de chead ag éinne, áfach, brú a chur ar dhuine teanga a labhairt mura bhfuil ag iarraidh í a labhairt, ach, mar sin féin, ós rud é go bhfuil siad ag fáil airgead rialtais, gur cheart dóibh an iarracht a dhéanamh. An rud is tábhachtaí, dar leis, gan éirí róchráite faoi cheist na teanga.

Cáineann TG4 de bharr nach dtugann siad, dar leis, go leor saoirse do na comhlachtaí léiriúcháin neamhspleácha a mbíonn siad ag plé leo. “ trua agam do na comhlachtaí neamhspleácha. Cuireann iarratas isteach chun chlár a dhéanamh, ach bharr sin bíonn ag iarraidh an stáisiún a shásamh an t-am ar fad, ó thosaíonn ag cur do smaointe ar páipéar go dtéann isteach sa seomra eagarthóireachta, agus ina dhiaidh. Is cinsireacht é sin agus féinchinsireacht. Ar a laghad, nuair a bhí muidne ag obair in RTÉ, bheadh an clár déanta againne sula mbeadh aon duine ag tada linn.”

Ba mhaith le Diarmuid níos ama a chaitheamh ar a chuid tionscadal féin san am atá romhainn agus an comhlacht atá bunaithe aige, POC Productions, a fhorbairt. mar aidhm aige dráma páise a chur ar siúl ar shráideanna na Gaillimhe agus seó a fhorbairt don stáitse ina mbeadh ceol traidisiúnta, neart gluaiseachta agus cultacha ildaite, díreach cosúil leis an chineál ruda a dhéanann an compántas Macnas ar an tsráid. fheiceann é féin ag fanacht go fadtéarmach leRos na Rún”.

tar éis srian ama a chur leis an rud, bhrí sin bhím ag liom féin, ‘Oh God, beidh stuck anseo go deo.

RSS FREAGRAÍ NA LÉITHEOIRÍ  

© Oideas Gael, 2010. Cosc ar chóipeáil. Ní gá go mbeadh na tuairimí a nochtar i mBeo! ar aon dul le tuairimí na bhfoilsitheoirí. Suíomh cóirithe ag MBM. Úsáidtear grafaicí de chuid Fam Fam Fam agus Wikimedia Commons ar an láithreán seo.