AGALLAMH BEO
Neil Martin
Robert McMillen Robert McMillen Robert McMillen

Déanann an ceoltóir Neil Martin as Béal Feirste stíleanna éagsúla ceoil a sheinm agus a nascadh le chéile. Labhair le Robert McMillen faoina chuid oibre leis an West Ocean String Quartet, faoi chumadh an cheoil agus faoi na ceoltóirí eile a d’fhág a rian air.

Íomhá

Níl a fhios ag Neil Martin mhéad albam a bhfuil le fáil orthu. Seasca? Seachtó? Ochtó? Líon éigin mar sin.

Agus mhéad dráma ar chum ceol fána gcoinne? Dosaen? Scór? Níl a fhios aige.

mhead fuaimrian atá deanta aige? Níl a fhios aige ach oiread. Thart ar 30 a thomhaiseann . Dúirt Donovan Leitch sna 1960í go raibh amhráin san aer, nach raibh le déanamh agat ach iad a phiocadh. An bhfuil sin amhlaidh i gcás Neil Martin? An bhfuil an próiseas cruthaitheach chomh simplí sin?

shílim go gcumtar ceol amach as folús,” ar . “Braitheann ar an méid atá cloiste agat, cad é an ceol na ceolta ar éist leis leo, na fuaimeanna a ligeann isteach i do chloigeann, ach cúpla uair, agus ag cumadh píosa ceoil, raibh a fhios agam has a dtáinig an ceol. Amanna, tig an ceol ort. An cuid duit féin é an cuid den cheol tusa? achan rud chomh comhcheangailte sin,” a chreideann .

Faoi láthair, ag cumadh píosa ar William Butler Yeats. Rinne dianmhachnamh ar ghnéithe éagsúla den fhile, a shaol misteach, a spioradáltacht, Maud Gonne. raibh ag iarraidh smaoineamh ar dhánta ar leith ach ar a shaol taobh istigh chloigeann agus mheabhraigh air seo ar feadh na míonna. Ach nuair a shuigh síos le píosa a scríobh, tháinig go measartha éasca. Suím síos ag an phianó agus b’fhéidir go mbeadh creatlach beag déanta agam sna míonna sin, ach nuair a luím isteach ar an obair, bíonn éasca go leor.”

Deir Neil fosta gur ceird atá sa chumadóireacht, go bhfoghlaimíonn an dóigh le rudaí a chur in ord, cad é nach dtig leat a dhéanamh le huirlisí éagsúla, cad é na láidreachtaí atá ag achan uirlis.

Sin an rud a dhéanaim leis an West Ocean. a fios agam láidreachtaí na gceoltóirí agus a gcuid uirlisí, ach sin ráite, sílim go dtig an ceol ort, chan a mhalairt.”

Bliain ghnóthach

Seo an bhliain is gnóthaí ag Neil le fada an . Cheana féin, an iomad gigeanna déanta aige leis an West Ocean String Quartet, scríobh *suite *do Matt Molloy a seinneadh sa Cheoláras Náisiúnta i mBaile Atha Cliath, albam aonair taifeadta aige féin do Cheirníní Universal ar a seinneann na píobaí agus a thiocfas amach i Feabhra 2004.

Agus tharla cuid bhuaicphointí saoil i mbliana.

An mhí seo caite, mar shampla, sheinn beo os comhair 40,000 ag na Proms in the Park i mBéal Feirste, ceolchoirm a craoladh beo ar an BBC. Níos luaithe i mbliana sheinn ag na Classical Brit Awards sa Royal Albert Hall. Ach this year’s modelamháin atá i Neil. I 1987, sheinn os comhair ollscaifte eile i Carnegie Hall leis an Phil Coulter Orchestra, ceolfhoireann a raibh ina ball di ar feadh tréimhse.

Ach rudaí beaga eile fosta a fhanfas ina chuimhne. Is múinteoir scoile í Siobhán, bean Neil, agus mhí ó shin thug a scoil cuireadh don phianadóir clúiteach Barry Douglas seinm ansin.

Is annamh a mhothófa oirfideadh chomh mothúchánach agus a mhothaigh ó Barry in Holy Cross Boys an sin,” arsa Neil.

Is buaicphointí iad rudaí a n-amhrachann siar orthu ach ba mhaith leis creidbheáil go bhfuil oiread roimhe is atá ina dhiaidh. Ach has ar tháinig *cornucopia *an cheoil atá go smior i Neil Martin?

Is é an chéad chuimhne atá agam i mo shaol - gan a bheith ag caint ar an cheol - caithfidh go raibh beagainín níos sine mo mhac is óige Neil Óg, bhí thart ar thrí bliana d’aois, agus is cuimhin liom gur mhúscail maidin Domhnaigh amháin, boladh Ulster Fry fán teach agus fuaim Aifreann Bach in B Minor!

Bhí seanseinnteoir ceirníní ag m’athair agus thugadh amach ón seomra suí é go dtí an halla agus sheinneadh Kyrie Eleison. Tús as an ghnách le mo shaol, ach sin mar a bhí mo thuismitheoirí,” arsa Neil.

Bhíodh ceirníní i gcónaí fán teach - Bach, Mozart, Beethoven ar ndóigh, ach ag an am chéanna, bhíodh Ry Cooder acu, The Beatles, Seán Ó Riada agus Ceoltóirí Cualainn agus cinnte gur as an éagsúlacht iontach ceoil sin a d’fhás an tsuim atá agam féin i gcuid mhór cineálacha ceoil.”

D’fhéadfaí a gur thóg Neil an ceol ó thaobh na dtaobhanna, mar uncail a bhí in Tomás Ó Cannain ón sárghrúpa traidisiúnta sin Na Filí, agus nuair a bhíodh siad i mBéal Feirste, bunús an ama thiocfadh toigh mhuintir Martin agus bhuailfeadh siad i gcónaí cúpla port.

Is cuimhin liom an uirlis bheag shaoithiúil seo (na píobaí uilleann) agus an drochbholadh seo a thiocfadh ó Uncle Tom,” arsa Neil ag gáire. “Shíl gur uaidh féin a bhí ag teacht ach, i bhfírinne, bhí ag teacht ón stuif a chuireadh ar mhála na bpíobaí uilleann a bhí aige!”

Ról an cheoil

Cinnte, cuimhní deasa cinn ag baint leis an cheol, ach cad é an rol atá aige sa saol? Nuair atá smacht ag tíoróntacht na gcairteanna ar an oiread sin daoine óga, nach bhfuil fiúntas an cheoil laghdaithe go mór?

an saol níos fearr de dheasca an cheoil,” arsa Neil. “Sa bhunscoil, mar shampla, síothlaíonn na páistí go minic. Tchím féin é le mo mhac 19 d’aois, Neil Óg; rian amháin a sheinnim san oíche, comhtharlú atá ann gur píobaí agus ceolfhoireann atá i gceist, agus a fhios agam go cinnte go gciúnaíonn síos é - níl a fhios aige cén dígh cén fáth ach téann isteach ann agus a shaol níos fearr bharr.”

Mar dhuine a shaothraíonn a chuid as an cheol, dar le Neil nach bhfuil inse béil ar na féidearthachtaí a bhaineann leis an tslí bheatha.

Cén leabhar atá á léamh agat faoi láthair?

*Parallels and Paradoxes - Explorations in Music and Society *le Edward Said (a bhásaigh le gairid) agus Daniel Barenboim.

Cén ceol is fearr leat?

Ceol de chuid JS Bach.

Cén scannán is fearr a chonaic riamh?

*Man of Aran *(1934) leis an stiúrthóir Robert Flaherty.

dtéann ar saoire?

Tír Chonaill.

mhéad uair a bhí thar lear anuraidh?

Ceithre huaire ar fad.

Cén bhialann is fearr leat?

Teach Iggy Murray, Ceann Caslach, Tir Chonaill.

Cén duine is a bhfuil meas agat air/uirthi?

Mo mháthair.

Cén duine is a chuaigh i bhfeidhm ort agus níos óige?

Pablo Casals.

Cén rud is a chuireann isteach ort?

Easpa gnáthchéille.

Cad iad na huaireanta a oibríonn gach seachtain?

Suas le 60 uair an chloig ar fad.

Cad iad na rudaí a chuireann strus ort?

Easpa ama, agus daoine a bhíonn ar nós cuma liom faoina gcuid oibre.

An bhfuil sásta le do shaol agus leis an mhéid atá bainte amach agat?

, ach a fhios agam nach bhfuil ach ag toiseacht.

bhíonn a fhios agat achan rud ghné ar bith den cheol agus, dhoimhneacht a théann isteach ann, is amhlaidh is soiléire gur beag an tuigbheáil atá agat i ndeireadh na dála, ar nós na cruinne sa chomhthéacs sin,” ar .

Insím do Neil sheanaintín mo mhná céile, a bhí ar leaba an bháis i dtigh s’agam féin ar feadh cúpla . Bhéarfeadh mo mhic caiséid de Daniel O’Donnell isteach chuig a seomra leapa agus ba léir gur bhain an-sult as glór Daniel. Ainneoin nach raibh ábalta labhairt, ba léir gur tháinig aoibhneas uirthi sa leathdhomhan a raibh beo ann an t-am sin.

Sin tábhacht an cheoil. Is cuma acu Daniel O’Donnell Ornette Coleman Beethoven atá ann.

Is ofráil atá sa cheol agus glacann chugat cibé a fhóireann duit féin,” arsa Neil. Is léir, mar sin, nach fear mórtraidisiúiné Neil Martin, agus an cruthú ina chuid ceoil féin.

Cheannaigh a mháthair pianó agus é cúig bliana d’aois, ansin d’fhoghlaim an dordveidhil agus an fheadóg stáin ina dhiaidh sin, agus na píobaí uilleann ina dhiaidh sin arís. Go dtí go raibh ocht mbliana déag, níor sheinn ach ceol clasaiceach ar an dordveidhil agus ceol traidisiúnta ar na píobaí, ach áit éigin, deir gur aithin go gcaithfeadh meascán éigin a bheith ann, pósadh idir an fhoirm.

Bhí an cheol compatible, chroith siad lámha áit éigin i mo chloigeann, ach níor thoisigh a smaoineamh ar an cheol mar shlí bheatha go dtí go raibh in Ollscoil na Ríona. Bhí a fhios agam gur ceoltóir a bheadh ionam ach raibh cinnte acu ceoltóir proifisiúnta amaitéarach a bheadh ionam.

Nuair a thoisigh a sheinm an cheoil thraidisiúnta ar an dordveidhil, chonacthas dom gurb é an rud ba nádúrtha amuigh é. Ansin rinne píosaí clasaiceacha nua-aimseartha ar na píobaí, ceol le cumadóirí *avant garde *mar Mhícheál Ó Súilleabháin, agus, ag obair le ceolfhoirne, nochtadh an domhan úr ceoil seo nár thaisteal duine ar bith eile fríd dom, ach níl ach ag scríobadh an dromchla, mar a déarfá.”

Aistear

an t-aistear sin tosaithe ag Neil leis an West Coast String Quartet, grúpa a bhunaigh cúpla bliain ó shin le bheith ag obair faoi rialacha an cheoil chlasaicigh ach a mbeadh mothú de cheol traidisiúnta na hÉireann fríd. Seamus McGuire agus Niamh Crowley as Contae Shligigh, an Ciarraíoch Ken Rice agus Neil é féin atá sa bhuíon.

Ach cad faoin cheol dúchasach? Mar dhuine atá ina cheoltóir, ina léiritheoir, ina chumadóir, Neil in áit mhaith le breathnú ar staid an cheoil thraidisiúnta in 2003 agus measann go bhfuil an-fholláin ar fad.

Nuair a bhí mise ag toiseacht amach 30 éigin bliain ó shin, raibh ach dornán beag píobairí i mBéal Feirste - Robbie Hannon, “MiddleFrancie McPeake a theagasc na píobaí dom féin, agus duine beirt eile. raibh mórán ceirníní ar an mhargadh, ach bhí cúpla rud an-tábhachtach a choinnigh an ceol beo. Ina measc seo, bhí cláracha Tony McAuley ar an BBC, “The Gign’ The RoundagusAs I Roved Out” (ainm aisteach mar, ag an am, i lár na 1970í, raibh mórán daoine ag taisteal chuig gigeanna ó thuaidh). Chonacthas an chuid is fearr de na ceoltóirí ar shraitheanna Tony McAuley: Liam Ó Floinn, muintir Dhomhnaill, The Bothy Band, Paul Brady, Matt Molloy agus a leithéidí sin.

Anois, mar thoradh air sin uilig, tháinig athbheochan sa cheol traidisiúnta, go dtí go bhfuil muid anois sa tréimhse is bisiúla riamh ó thaobh an cheoil dhúchasaigh de,” arsa Neil. “Agus cúrsaí tráchtála amháin (dlúthdhioscaí ar fáil go forleathan, daoine ábalta taisteal i bhfad níos éasca mar ba ghnách leo, etc.) atá taobh thiar de, ach cuid mhór ceoltóirí óga ag pilleadh ar na seantraidisiúin, ar na stíleanna áitiúla agus is rud iontach folláin é sin. na ceoltóirí seo ag teacht ar a nglór féin agus ansin thig leo iad féin a chur in iúl, a gcuid ráitisí féin a chraobhscaoileadh.”

gcuirfeá ceist ar Neil hiad na daoine ar oibir leo, gheobhfá achan uile dhuine atá i bPantheon an cheoil thraidisiúnta, ach fiafraím de hiad na daoine is tionchair ar a chuid ceoil féin.

Liam Ó Floinn gan aon agó,” a deir . “ an fhuaim sin a chluin san obair a rinne le Planxty chomh glan, néata sin, agus mhothaigh é a bheith lán mothúchán agus i mo pháiste. Dónal Lunny as a scileanna léirithe. Mícheál Ó Súilleabháin as na turgnaimh a rinne leis an cheol agus a thug cineálacha éagsúla ceoil níos cóngaraí chéile. M’uncail Tom, mar go raibh tuigbheáil aige ar chúrsaí ceoil nuair ab annamh tuigbheáil i measc daoine eile.

Ach go leor eile ann a d’imir tionchar orm. Arty McGlynn, Steve Cooney, a thug léargas úrnua dúinn uilig. Matt Molloy. Iad sin uilig agus, ar ndóigh, déarfaidh arís é, mo thuismitheoirí a thug prontannas an cheoil dom sa chéad dul síos. Chruthaigh siad craos ionam agus b’éigean dom dul a chuartú gach *contralto *agus gach seinnteoir clárchruite agus gach píobaire, le go dtiocfadh liom éisteacht leo.”

Ach Neil ionraic go leor le cúis eile a lua maidir lena oscailteacht i gcúrsaí ceoil - inmharthanacht airgid. Mar athair triúr páistí, is bia a chur ar an tábla agus a bheith ag riar mhuirín agus admhaíonn go raibh sin i gcúl a intinne nuair a thoisigh ar an cheol an chéad riamh.

Is iriseoir leis an *Irish News i mBéal Feirste é Robert McMillen. Is as an chathair sin ó dhúchas é.*

RSS FREAGRAÍ NA LÉITHEOIRÍ  

© Oideas Gael, 2010. Cosc ar chóipeáil. Ní gá go mbeadh na tuairimí a nochtar i mBeo! ar aon dul le tuairimí na bhfoilsitheoirí. Suíomh cóirithe ag MBM. Úsáidtear grafaicí de chuid Fam Fam Fam agus Wikimedia Commons ar an láithreán seo.